Infectiepreventie oftewel het voorkomen van besmettingen

De coronapandemie is voorbij en er gelden geen maatregelen meer tegen de verspreiding van het coronavirus, waardoor jouw afspraak in de Parodontologie Praktijk Fokkema gewoon door kan gaan ook al heb je milde griep- of verkoudheidsklachten.

Desondanks blijft de overheid adviezen geven om luchtwegvirussen, zoals griep, verkoudheid en corona, te voorkomen. Immers het virus is er nog steeds, ook al zijn we nu beter tegen het coronavirus beschermd dan een tijd geleden.

Daarom is het verstandig om je aan de adviezen voor het voorkomen van luchtweginfecties te houden. Dit is vooral belangrijk om mensen met een kwetsbare gezondheid en/of ouderen te beschermen.

Maar ook in onze praktijk willen we goed voor elkaar zorgen en daarom blijven een aantal hygiëneregels gelden, die ook tijdens de pandemie gevolgd moesten worden. Hiermee beschermen we elkaar maar ook de medewerkers van onze praktijk.

Gedragsregels in de praktijk

• houd voldoende afstand (1,5 m) tot anderen in de praktijk
  • raak geen deurklinken aan, behalve die van de voordeur, en geen oppervlakken
  • schud elkaar geen hand
  • leg persoonlijke eigendommen op de daarvoor aangegeven plaats in de behandelkamer

Dragen van een mondkapje

Het dragen van een mondneusmasker is nergens meer in Nederland verplicht, maar mag wel als je een kwetsbare gezondheid hebt of anderen met een kwetsbare gezondheid wilt beschermen. Het is dan belangrijk om geen stoffen of zelfgemaakt mondkapje te dragen maar een medisch wegwerpkapje van het type IIR of een FFP2 masker. Meer informatie hierover vind je op de site van de Rijksoverheid.

Spoedzorg bij positieve COVID-19 test

In het geval van een coronabesmetting maar ook bij griep veroorzaakt door een ander virus is spoedzorg bij acute pijnklachten uiteraard altijd mogelijk. Hiervoor worden aanvullende voorzorgsmaatregelen getroffen en daarom dien je in het geval van een acute pijnklacht met een positieve COVID-19 test of ziekte telefonisch contact op te nemen met onze praktijk.

Daarnaast geldt dat wij je enkel kunnen behandelen als je al verwezen bent naar onze praktijk oftewel cliënt bent bij onze praktijk en dat de acute pijnklacht een tandvleesprobleem betreft, anders dien je of is het beter om contact op te nemen met je eigen tandarts. Verder zal in eerste instantie de parodontoloog telefonisch contact met je opnemen om de klacht nader te bespreken, want een bezoek aan de praktijk is in dit soort situaties lang niet altijd noodzakelijk.